Lotus Super 7 – Caterham

Na początek trochę historii

Wszystko zaczęło się od bohatera branży motoryzacyjnej – Colin Chapman był wpływowym angielskim inżynierem, wynalazcą i konstruktorem oraz założycielem Lotus Cars, produkując Lotus 7 w latach 1957 – 1972.  

Chapman początkowo prowadził Lotus Cars w wolnym czasie, wspomagany przez grupę entuzjastów. Jego wiedza na temat najnowszych technik inżynierii lotniczej okazała się niezbędna do osiągnięcia głównych technicznych postępów w motoryzacji. W czasie kiedy wszyscy pracowali nad zwiększeniem mocy, jego filozofia projektowania koncentrowała się na samochodach o lekkiej wadze i dobrym prowadzeniu, co podsumował w wypowiedzi:

„Zwiększenie mocy przyspiesza na prostych. Odejmowanie masy przyspiesza wszędzie.”

W 1973 r. Lotus postanowił skoncentrować się na samochodach wyścigowych z limitowanej serii i ekskluzywnych samochodach sportowych. W ramach tego planu sprzedał prawa do Lotus 7 swoim agentom, Caterham Cars w Anglii i Steel Brothers Limited w Nowej Zelandii.Caterham po dziś dzień produkuje samochody na bazie oryginalnego projektu Chapmana.

Lotus 7 został zaprojektowany przez Chapmana jako samochód do ścigania się. Przez dziesięciolecia Caterham Super 7 dominował w wyścigach w Wielkiej Brytanii, Europie kontynentalnej, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Azji.Jego przewaga nad konkurencją była tak miażdżąca, że w latach 60. samochód został zakazany w USA, ponieważ był „Za szybki, aby się ścigać”. W latach 70. Wielka Brytania również zakazała startów Super 7, z tych samych powodów. Rezultatem tych decyzji było słynne hasło marketingowe –

“Caterham Seven, samochód zbyt szybki, aby się ścigać…”

W swoich najśmielszych marzeniach Colin Chapman nie sądził, że jego lekki samochód sportowy przetrwa ponad pół wieku, będąc wyznacznikiem osiągów i jakości prowadzenia, będzie sprzedawany w 30 krajach świata i zapewni niezrównane możliwości w sporcie motorowym.

Jazda Super 7

Super 7 jest do bólu szczery i tak prosty, jak to tylko możliwe. Różnica między nowoczesnym samochodem a Super 7 jest taka, jak między podróżowaniem samolotem a lotnią. Niewiele jest czynników między Tobą a czystym doświadczeniem prowadzenia samochodu.

Bardzo lekki Super 7 połączony jest z Tobą podczas jazdy jak żaden inny nowoczesny sportowy samochód. Przez opuszki palców czujesz wszystko co dzieje się z przednimi kołami. Fakt, że siedzisz tuż obok tylnej osi sprawia, że możesz bardzo szybko reagować na każdy poślizg czy ruch tyłu auta.  Z tego samego powodu odczuwasz każdą zmianę stanu nawierzchni jezdni.  Lekkość, bardzo mały rozmiar i szeroki rozstaw kół sprawiają, że jesteś w stanie ustawić go na drodze z milimetrową dokładnością.  Dodatkowo brak asysty, kontroli trakcji, ABS… – Super 7,  jak żaden inny samochód, pozwala na zabawę przyczepnością i ślizgiem. Bez nowoczesnych udogodnień cieszysz się prowadzeniem samochodu w najczystszej możliwej formie. 

W Super 7 nie chodzi o prędkość, ale o jej odczucie.  Najbliższe porównanie jakie przychodzi mi do głowy to jazda motocyklem bez kasku.  Caterham podnosi puls nawet przy prędkościach akceptowanych przez policję. Jazda tym autem pobudza każdy zmysł – wszystko słyszysz, czujesz a nawet smakujesz. Dlatego jazda Super 7 jest jedyna w swoim rodzaju, a Ty jako kierowca masz zdecydowanie najszerszy uśmiech na drodze. 

Genialny, lekki, sterowny i uzależniający od kierowania pojazdem. 

Jak wygląda życie z Super 7? Czego można się spodziewać?

Posiadanie Lotusa to seria poświęceń. Poświęcisz bowiem komfort, praktyczność i najprawdopodobniej zdrowie psychiczne – bo oszalejesz na jego punkcie.

Każdy inny samochód po Super 7 będzie nudny, zgubisz kilka czapek, Twoje włosy będą w wiecznym nieładzie, czasem poczujesz piasek między zębami, a niekiedy zmoczy Cię nieoczekiwany deszcz. Spotkasz się z całą masą pozytywnych reakcji i machających dzieci. Będą też tacy, którzy z ekscytacji spróbują się z Tobą ścigać, a których bez wysiłku zgubisz przy pierwszym zakręcie oraz tacy, którzy zablokują Ci drogę, chcąc zrobić zdjęcie.  Dzięki Super 7 nawet zwykły wyjazd do sklepu jest przygodą.  Prowadzenie jest tak proste i intuicyjne, że nawet dla niedoświadczonego kierowcy każde rondo może być zabawą. Przeliczając złotówki na uśmiechy, to jedna z naszych najlepszych inwestycji.

Caterham to jedno z najczystszych doświadczeń motoryzacyjnych, jakie można kupić. A im starszy, tym lepszy, ponieważ w naturalny sposób dystansuje się od wszystkich oferowanych technologii. Przy odpowiedniej pogodzie i serii zakrętów nie ma na drodze nic, co może mu dorównać choćby w najmniejszym stopniu. 

Bazujący na niezmiennym od ponad 60. lat projekcie Colina Chapmana – Super 7,  pozostaje przełomowym doświadczeniem dla osób zainteresowanych jazdą, a nie tylko podróżą.

Podziel się...

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email